Rozhovor na téma: Co dříve, hypotéka nebo design interiéru?

Pokukujete po vysněném domě či bytě nebo přemýšlíte o hypotéce na rekonstrukci? V této fázi jste jistě narazili na otázku, jestli oslovit bytovou designérku ještě před žádostí o hypotéku, nebo až poté, co máte hypotéku zařízenou. Odpověď na tuhle i jiné otázky se dozvíte v následujícím rozhovoru. Na dotazy odpovídá bytová designérka Alice Dočkalová z Dočkalová Interiéry. Mimo jiné se dozvíte, jak se k takovému vysněnému bydlení můžete přiblížit.

Jaký je váš názor na toto téma? Je podle vás lepší mít první vyřešenou hypotéku s hypotečním specialistou nebo je vhodnější začít u bytového designera a s ním si dopředu navrhnout konkrétní interiér?

Podle mého názoru by měl klient mít nejdříve domluvenou hypotéku. Je ale důležité, aby věděl, jak bude jeho budoucí bydlení řešeno dispozičně, kolik bude mít místností, kde bude vstup, kuchyň apod. Bez těchto informací není možné interiér naplánovat. Je vhodné mít připravené plánky. Neznamená to, že se pak budeme těch plánů držet, ale alespoň se budeme mít od čeho odpíchnout.

S tím souhlasím, a proto za mě by obě činnosti měly jít ruku v ruce a navazovat na sebe. Pokud si klient v rámci hypotéky chce půjčit i na rekonstrukci, banka už na začátku potřebuje mít sepsaný rozpočet, co vše chce klient opravovat. Vy mu tím pádem již při vyřizování hypotéky řeknete, jestli mu na přestavbu bude stačit třeba půl milionu nebo jestli je to naivní představa. Je to tak?

Ano, ale je také zapotřebí mít více času, aby bylo možné rozpočet sestavit. Hlavně v případě, pokud se bude zasahovat do dispozic, kdy se bude např. přidávat příčka nebo posouvat dveře. Je potřeba zajistit, aby prostor fungoval, aby bylo vše vhodně situované, aby jednotlivé zóny na sebe navazovaly. Bytová designerka to potřebuje celé vymyslet, naladit se na klienta, utříbit si myšlenky. Je důležité, aby si to sedlo, aby člověk nebyl tlačený časem. I když i tak tato fáze bývá hektická.

Jak často se k vám dostávají klienti takhle na začátku? Převládají spíše ti, kteří přišli „pozdě“?

Většinu klientů tvoří ti, kteří si už si bydlení pořídili. Nějakou dobu tam bydlí a vyčerpali se tím, že si vyřídili hypotéku, že si dům nebo byt provizorně zařídili. A potom zjistili, že to nefunguje. Případně se tam i stěhovali s tím, že je to pouze provizorní, a až budou mít peníze, čas, energii, tak začnou bydlení ladit.

Měla jsem ale také pár klientů, kteří kupovali byt, ale protože chtěli dělat změny, oslovili mě dopředu. Například zmíním legrační případ, kdy jsem klientce z garsonky udělala 3+kk. Využila jsem tam opravdu každý centimetr a fungovalo to. Tam se vyplatilo, že mě požádala o spolupráci dostatečně dlouho dopředu. Pak už měla hotový návrh dispozice a šla tam s tím, že „tohle potřebuji tak a tak předělat“.

Klienti ale většinou chodí unavení s tím svým provizoriem a chtějí do interieru vnést novou svěží energii, a aby to konečně odpovídalo jejich potřebám. Má to výhodu, že už svoje bydlení znají a ví, co se jim tam líbí a funguje. U nového bydlení je to v ideách, je to na papíře a neumí si to představit. Když je ale potřeba něco přistavět nebo bourat, je zase nevýhoda, když už tam bydlí a vše se dělá za pochodu.

Já se často setkávám s tím, že klienti nechtějí hypotéku s rekonstrukcí najednou, což ale nejde u starých domů. Jelikož si banka bere dům do zástavy, a staré domy neodpovídají dnešním standardům, tak si banka dům do zástavy vzít nechce, aniž by se s rekonstrukcí rovnou začalo. To klienty časově stresuje a nutí do rychlého plánování. Za mě je lepší, když tam chvíli bydlí, zažijí si tam co jim vyhovuje, a když peníze nemají, vezmou si další úvěr nebo jim to vyřeším při změně fixace, kdy jim v termínu navýším hypotéku, čímž získají peníze na rekonstrukci.

Ano, žádné řešení není špatně, obě má své výhody a nevýhody. Poznat své potřeby a co by si přály, má opravdu velkou výhodu, ale je to na klientovi.

Teď je doba, kdy při koupi není možné dlouho přemýšlet a váhat, ani u rekonstrukce, protože na trhu je přetlak zájemců a je málo objektů ke koupi. Bohužel to klienty nutí se vším spěchat. Hledání nemovitostí je tak pro spoustu lidí náročné. Proto se klientům snažím hledání usnadnit a vymyslela jsem pro ně 3denní výzvu s názvem NAJDI SVŮJ VYSNĚNÝ DŮM NEBO BYT. V této výzvě jim pomohu si ujasnit co hledají a v čem se budou cítit dobře. Máte i vy k tomuto na mě dotaz?

Ráda bych řekla, že v rámci výzvy najít si vysněné bydlení, je opravdu dobré o tom přemýšlet dopředu. Doporučuji, aby si klient načrtl plánky, půdorys… Aby si představil, jak tam bude žít, jak to funguje, aby se na to nacítil. Ideálně, aby si představil jak vchází do bytu nebo domu a „viděl“, kde bude mít kuchyň, kde se posadí. Dát si to v hlavě dohromady je minimální způsob, jak zjistit, jestli tam něco drhne nebo jestli je to to pravé.

Děkuji, to je jednoduchá a přitom skvělá rada!

Ještě bych doporučila něco, co se mi osobně osvědčilo při koupi našeho domu. Při první návštěvě jsme byli nadšení, ale při každé další návštěvě jsme pokaždé jinak vnímali interiér. Všimli jsme si věcí, kterých jsme si nevšimli předtím. Osvědčilo se jít si to prohlédnout několikrát, abychom zjistili, co by nám vyhovovalo a co je třeba změnit. Je dobré i vidět, jak fungují stávající majitelé a od toho se odpíchnout.

Moc děkuji za odpovědi. Zjistili jsme, že obě profese by měly jít ruku v ruce a nemá cenu na nic vyčkávat. Když si člověk není jistý tím, co chce, je dobré co nejdříve oslovit bytovou designérku, a to především u náročnějších rekonstrukcí.

Tímto bych vás zároveň ráda pozvala na svou 3denní výzvu Najdi svůj vysněný dům nebo byt, které se můžete ZDARMA zúčastnit od 17. do 19. srpna. V této výzvě vám poskytnu funkční nástroje k tomu, abyste našli své vysněné luxusní bydlení. Ujasníte si, kde se budete cítit skvěle a jak takové bydlení hledat.

Podobnou výzvu jsem již v minulosti realizovala a měla u mých klientů úspěch:

K 3denní výzvě Najdi svůj vysněný dům nebo nebo byt se zdarma přihlaste ZDE.

 

Článek je volný a zkrácený přepis online rozhovoru, který si můžete celý poslechnout TADY.

Při zájmu o služby bytové designérky Alice Dočkalové se můžete spojit přímo s ní, WEB ZDE.

Lenka je certifikovaná hypoteční poradkyně s dlouholetou praxí od roku 2008. Pomáhá klientům najít co nejsnazší cesty k vlastnímu bydlení. Má talent srozumitelně vysvětlit postupy, které každého k ideálnímu domu/bytu dovedou. Více o ní si můžete přečíst zde
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.